Fatih Sultan Mehmet Özel Olarak Çizdirdi Oğlu Günah Diye Pazarda Sattırdı

SANAT 27.06.2020 - 09:05, Güncelleme: 05.05.2023 - 17:12
 

Fatih Sultan Mehmet Özel Olarak Çizdirdi Oğlu Günah Diye Pazarda Sattırdı

Fatih Sultan Mehmet'in özel isteğiyle ressam Gentile Bellini'ye çizdirdiği tablolar ülke dışına oğlu 2. Bayezıd yüzünden çıkmıştı.Babası ölünce tahta geçen Bayezıd günah diye sarayda bulunan tabloları pazarlarda sattırdı.

İtalyan ressam Gentile Bellini tarafından çizilen Fatih Sultan Mehmet’in üç ünlü portresinden birisi olan tablo açık artırmayla satışa çıkarıldığı Londra’da İBB tarafından 770 bin sterline (6 milyon 500 bin lira) satın alındı. Tablonun satın alınmasıyla birlikte tartışmalarda başladı.Bazıları israf dedi bazıları ise ecdada böyle sahip çıkılır dedi.Melih Gökçek '' güzel hareket ama göstermelik'' imasında bulunurken bazı yazarlar , ''elin gavurunun çizdiği resmi bıraksaydınız da Londra'da kalsaydı'' dedi. Aslında İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu tabloyu satın alarak gündeme damgayı vurdu.Çünkü her ne kadar eleştirilse de yapılan işlem istisnalar hariç iktidar cenahından da takdir topladı ancak bunu dile getiremiyorlar. Peki ama bu tablonun önemi ne ? Gerçekten ata yadigarı mı yoksa sadece tarihi bir sanat eserinden ibaret mi ? İşte bu sorunun cevabı tablonun İngiltere'ye gidiş sürüveninde yatıyor.Çünkü tablo Fatih Sultan Mehmet tarafından İstanbul'a getirilen Gentili Bellini'ye özel olarak çizdirildi. OĞLU 2. BAYEZID GÜNAH DİYE BİRÇOK ESERİ PAZARLARDA SATTIRDI Prof. Dr. Halil İnalcık, bu portre de dahil olmak üzere pek çok eserin Fatih’in ölümünden sonra 2. Bayezid’in emriyle Saray’dan çıkarılıp pazarlarda satıldığını yazıyor. Fatih’in alkol ve afyon bağımlısı iken tövbekar olan ve dindar bir biçimde hayatının kalanını sürdüren oğlu 2. Bayezid’ın şeriata aykırı ve yasak olduğu gerekçesiyle bilhassa fotoğrafların ve heykellerin Saray dışına atıldığı tarih kitaplarında yerini alıyor. ‘Avni’ mahlasıyla şiirler yazan Fatih’in başta resim olmak üzere, plastik sanatlara da ilgisi oğlu 2. Bayezid’le çatışmaya sebep verecek cinstendir. Sadece bugün konuşulan Bellini portresi değil, Fatih’in kabartma portreleri, meşhur “gül koklayan Fatih” minyatürü Fatih’in resim sanatına ilgisini fazlaca gösteriyor. Fatih’in 1979 yılında, İstanbul Anlaşması’na mahsuben torunlarından birinin İstanbul’daki sünnet merasimi için Venediklilerden ressam, heykeltıraş ve hatta bronz dökümcüsü göndermelerini istediği Bellini ile de yolunun böyle kesiştiği belirtiliyor. BAYEZİD'İN BABASINA SUÇLAMASI  Gentile Bellini’nin Fatih’in misafiri olarak İstanbul’da bulunduğunu aktaran kişi Eğriboz seferinde esir alınan ve İstanbul’a getirilerek Şehzade Mustafa’nın hizmetine verilen  Venedikli Angiolello’dur. Giovanni Maria Angiolello, Fatih’in sanata düşkünlüğünü ve Bellini’nin konukluğunu yazmakla kalmıyor; bu eserlerin akıbetini de anlatıyor. Angiolello, Bellini tarafından İstanbul’da pek çok tablo yapıldığını ve hepsinin saraya konulduğunu, Fatih’in ölümünden sonra ise Sultan Bayezid tarafından pazarlarda sattırıldığını aktarıyor. Angiolello, Sultan Bayezid’in babası Fatih’i inançsızlıkla suçladığını da iddia ediyor. Dolayısıyla müzayede kovalanarak satın alınan, “tarihe ve ecdada asıl ben sahip çıkıyorum” mesajı verilen tabloyu pazarlarda satan sofu yaşam süren ve babasıyla ters düşen 2. Bayezid’den başkası değildir. Venedikli rahip Francesco Suriano’un aktardığına göre, Bayezid, Fatih’in koltuğuna oturur oturmaz; babasının yaptırdığı resimler de dahil, Saray’daki bütün resim ve heykelleri pazarda sattırıyor. Fatih’in Bizans’tan kalma önemli eserleri Saray’da tuttuğu hatta bu eserleri Bellini’ye de gösterdiği aktarılıyor. Bellini’nin gördükleri, Fatih’in muhafaza ettikleri Bayezid’in pazarda sattırdıkları aynı eserler. 2. Bayezid’in babasından kalan ve içinde 24 tane Meryem Ana ile yüzlerce Bizans Aziz’inin resmi bulunan İkonaları ve diğer objelerin 1489 yılında bir envanterini çıkartarak Fransa kralına satmayı teklif ettiği de yazılıyor. Bayezid, pazarda satılacaklarla alıcıya özel teklifle iletilecek eserleri de tasnif etmiş durumda yani. İşte Fatih’in özel isteğiyle çizdirdiği, oğlu Bayezid’in günah diye pazarlara düşürdüğü, AKP alsa “ecdada sahip çıktı” olacakken; İmamoğlu alınca bazı çevrelerin görmezden geldiği  eserin yüzyılları bulan serüveni… FATİH'İN KARŞISINDAKİNİ İLBER ORTAYLI AÇIKLADI Mevzuya biraz siyasetle başladık kusura bakmayın. Ancak benzer bir hamleyi AKP yapsa idi, “Ecdada böyle sahip çıkılır, “İstanbul’un Fatih’inin portresi müzayede salonlarına mı bırakılacaktı?” gibi savlarla bu satın alıma sonuna kadar övgülere mazhar oalcaktı. O yüzden bu çifte standarta değinmemek olmazdı… Neyse, gelelim iktidarın düştüğü tablodan Sultan Fatih’in tablosunun hikayesine… Portrede, Sultan Fatih’in karşısında yer alan kişinin Tarihçi İlber Ortaylı tarafından Fatih Sultan Mehmet’in oğlu Cem Sultan olduğu belirtildi. Otaylı, "Cem Sultan'ı Fatih Sultan Mehmet seviyordu ve yetenekleri konusunda kendisine yakın buluyordu" ifadelerini kullandı. Peki 1480 yılında Fatih Sultan Mehmet’in özel isteğiyle İstanbul’da çizilen bu tablo, neden Londra’daydı?   PORTRENİN ÖZELLİKLERİ   Gentile Bellini’nin en önemli resimleri arasında sayılan ve tuval üzerine yağlı boya çalışılmış yapıtın eni 33,4, boyu ise 45,4 santimetre. Tablonun sağ alt köşesinde Latin harfleriyle not düşülen tarih ise 25 Kasım 1480. Fatih Sultan Mehmet, 1429-1507 yılları arasında yaşayan ressam Bellini’yi 1479 yılında İstanbul’a davet etmiş, resmini yapmasına izin vermeden önce onun yeteneğinden emin olmak için saraydaki farklı kişilerin resimlerini çizdirmişti.
Fatih Sultan Mehmet'in özel isteğiyle ressam Gentile Bellini'ye çizdirdiği tablolar ülke dışına oğlu 2. Bayezıd yüzünden çıkmıştı.Babası ölünce tahta geçen Bayezıd günah diye sarayda bulunan tabloları pazarlarda sattırdı.

İtalyan ressam Gentile Bellini tarafından çizilen Fatih Sultan Mehmet’in üç ünlü portresinden birisi olan tablo açık artırmayla satışa çıkarıldığı Londra’da İBB tarafından 770 bin sterline (6 milyon 500 bin lira) satın alındı.

Tablonun satın alınmasıyla birlikte tartışmalarda başladı.Bazıları israf dedi bazıları ise ecdada böyle sahip çıkılır dedi.Melih Gökçek '' güzel hareket ama göstermelik'' imasında bulunurken bazı yazarlar , ''elin gavurunun çizdiği resmi bıraksaydınız da Londra'da kalsaydı'' dedi.

Aslında İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu tabloyu satın alarak gündeme damgayı vurdu.Çünkü her ne kadar eleştirilse de yapılan işlem istisnalar hariç iktidar cenahından da takdir topladı ancak bunu dile getiremiyorlar.

Peki ama bu tablonun önemi ne ? Gerçekten ata yadigarı mı yoksa sadece tarihi bir sanat eserinden ibaret mi ?

İşte bu sorunun cevabı tablonun İngiltere'ye gidiş sürüveninde yatıyor.Çünkü tablo Fatih Sultan Mehmet tarafından İstanbul'a getirilen Gentili Bellini'ye özel olarak çizdirildi.

OĞLU 2. BAYEZID GÜNAH DİYE BİRÇOK ESERİ PAZARLARDA SATTIRDI

Prof. Dr. Halil İnalcık, bu portre de dahil olmak üzere pek çok eserin Fatih’in ölümünden sonra 2. Bayezid’in emriyle Saray’dan çıkarılıp pazarlarda satıldığını yazıyor.

Fatih’in alkol ve afyon bağımlısı iken tövbekar olan ve dindar bir biçimde hayatının kalanını sürdüren oğlu 2. Bayezid’ın şeriata aykırı ve yasak olduğu gerekçesiyle bilhassa fotoğrafların ve heykellerin Saray dışına atıldığı tarih kitaplarında yerini alıyor.

‘Avni’ mahlasıyla şiirler yazan Fatih’in başta resim olmak üzere, plastik sanatlara da ilgisi oğlu 2. Bayezid’le çatışmaya sebep verecek cinstendir. Sadece bugün konuşulan Bellini portresi değil, Fatih’in kabartma portreleri, meşhur “gül koklayan Fatih” minyatürü Fatih’in resim sanatına ilgisini fazlaca gösteriyor.

Fatih’in 1979 yılında, İstanbul Anlaşması’na mahsuben torunlarından birinin İstanbul’daki sünnet merasimi için Venediklilerden ressam, heykeltıraş ve hatta bronz dökümcüsü göndermelerini istediği Bellini ile de yolunun böyle kesiştiği belirtiliyor.

BAYEZİD'İN BABASINA SUÇLAMASI 

Gentile Bellini’nin Fatih’in misafiri olarak İstanbul’da bulunduğunu aktaran kişi Eğriboz seferinde esir alınan ve İstanbul’a getirilerek Şehzade Mustafa’nın hizmetine verilen  Venedikli Angiolello’dur.

Giovanni Maria Angiolello, Fatih’in sanata düşkünlüğünü ve Bellini’nin konukluğunu yazmakla kalmıyor; bu eserlerin akıbetini de anlatıyor.
Angiolello, Bellini tarafından İstanbul’da pek çok tablo yapıldığını ve hepsinin saraya konulduğunu, Fatih’in ölümünden sonra ise Sultan Bayezid tarafından pazarlarda sattırıldığını aktarıyor.

Angiolello, Sultan Bayezid’in babası Fatih’i inançsızlıkla suçladığını da iddia ediyor.

Dolayısıyla müzayede kovalanarak satın alınan, “tarihe ve ecdada asıl ben sahip çıkıyorum” mesajı verilen tabloyu pazarlarda satan sofu yaşam süren ve babasıyla ters düşen 2. Bayezid’den başkası değildir.

Venedikli rahip Francesco Suriano’un aktardığına göre, Bayezid, Fatih’in koltuğuna oturur oturmaz; babasının yaptırdığı resimler de dahil, Saray’daki bütün resim ve heykelleri pazarda sattırıyor. Fatih’in Bizans’tan kalma önemli eserleri Saray’da tuttuğu hatta bu eserleri Bellini’ye de gösterdiği aktarılıyor.

Bellini’nin gördükleri, Fatih’in muhafaza ettikleri Bayezid’in pazarda sattırdıkları aynı eserler.

2. Bayezid’in babasından kalan ve içinde 24 tane Meryem Ana ile yüzlerce Bizans Aziz’inin resmi bulunan İkonaları ve diğer objelerin 1489 yılında bir envanterini çıkartarak Fransa kralına satmayı teklif ettiği de yazılıyor.

Bayezid, pazarda satılacaklarla alıcıya özel teklifle iletilecek eserleri de tasnif etmiş durumda yani.

İşte Fatih’in özel isteğiyle çizdirdiği, oğlu Bayezid’in günah diye pazarlara düşürdüğü, AKP alsa “ecdada sahip çıktı” olacakken; İmamoğlu alınca bazı çevrelerin görmezden geldiği  eserin yüzyılları bulan serüveni…

FATİH'İN KARŞISINDAKİNİ İLBER ORTAYLI AÇIKLADI

Mevzuya biraz siyasetle başladık kusura bakmayın. Ancak benzer bir hamleyi AKP yapsa idi, “Ecdada böyle sahip çıkılır, “İstanbul’un Fatih’inin portresi müzayede salonlarına mı bırakılacaktı?” gibi savlarla bu satın alıma sonuna kadar övgülere mazhar oalcaktı. O yüzden bu çifte standarta değinmemek olmazdı…

Neyse, gelelim iktidarın düştüğü tablodan Sultan Fatih’in tablosunun hikayesine…

Portrede, Sultan Fatih’in karşısında yer alan kişinin Tarihçi İlber Ortaylı tarafından Fatih Sultan Mehmet’in oğlu Cem Sultan olduğu belirtildi. Otaylı, "Cem Sultan'ı Fatih Sultan Mehmet seviyordu ve yetenekleri konusunda kendisine yakın buluyordu" ifadelerini kullandı.

Peki 1480 yılında Fatih Sultan Mehmet’in özel isteğiyle İstanbul’da çizilen bu tablo, neden Londra’daydı?

 

PORTRENİN ÖZELLİKLERİ

 

Gentile Bellini’nin en önemli resimleri arasında sayılan ve tuval üzerine yağlı boya çalışılmış yapıtın eni 33,4, boyu ise 45,4 santimetre. Tablonun sağ alt köşesinde Latin harfleriyle not düşülen tarih ise 25 Kasım 1480.


Fatih Sultan Mehmet, 1429-1507 yılları arasında yaşayan ressam Bellini’yi 1479 yılında İstanbul’a davet etmiş, resmini yapmasına izin vermeden önce onun yeteneğinden emin olmak için saraydaki farklı kişilerin resimlerini çizdirmişti.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve kirsehirhaberturk.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.